Source: Tvárno (Appendix to 'Obšťastník pro výtvarné umění'), František Kupka"
(www.volny.cz/obstast/tvarno/kupka.html)

        n       e     u        
   
  f           š         p      
   
    r     t         k       a  
   
      a           k            
   
            i             k    
   
 
Tvárno
 




LA FERME1881

Panna Maria Lourdská1885

Anděl strážný1885

Počátek moudrosti188x

J. Siška1885

portrét otce1888

Panorama Dobrušky1889

J. Siška1886

Druhý břeh
(Břeh Marny)
1895-1896
Na tomto obrazu vidíme na "druhém břehu" platany a platany jsou symbolickým stromem mystiků. Ale to je jenom zevní symbol, zřejmě aby obraz upoutal člověka znalého symbolů. Další symboly jsou, zřejmě, namalovány přímo na plátno a sice jako první malba a potom teprve byl vytvořen vlastní obraz. Tyto symboly jsou vidět jen při určitém, šikmém osvětlení.
Admiration
39.4 x 37.8 cm, 1899
Vzdor - Černý idol
1900-1903

Balada (Radosti života)
(Eponina vyjížďka - Radosti)
1901-1902

Au commencement, la vie
L'Argent, 1902
LIBERTÉ
FRATERNITÉ
Žena u zrcadla kolorovaná kresba tužkou/papír 55 x 46 cm

Ex libris Jindřich Waldes

lithograph 1903 16.5 x 9.5
Žena před obrazem
1903, 45 x 38.5 cm
studie k cyklu Náboženství (1902-1904)
Creation de l'homme, lithograph 1904, 26 x 44 cm
Bather
29.1 x 39.8 cm, 1906
MONGOLS, TURCS TARTARES ET CHINOIS, lithograph 1904-1907, x cm
Le homme et la terre
INDE, lithograph 1904-1907, x cm
Le homme et la terre
Erotická scéna (1905)

EROTICKÁ SCÉNA (1905)
Rytmus života - Vlna
1905
Olej z r. 1906
Vlastní podobizna
1905-1906

Voda alias Koupající se
1906-1907

Gamme jaune
1907
Etude pour Le Cantique des cantiques
1905-1909
MAHJ, Paris
Girl with a Ball
(c.1908)
Pastel on paper, 24 1 x 18 3# (62.2 x 47.5 cm)

Klávesy piana - Jezero
1909

Planes by Colors, Large Nude (Plans par couleurs, grand nu)
1909 - 1910
Oil on canvas, 150.1 x 180.8 cm.
Solomon R. Guggenheim Museum, New York, Gift, Mrs. Andrew P. Fuller

Composition Bleu
1909 - 1910

Žena trhající květiny
1910 - 1911

Plány podle barev
(Žena v trojúhelnících)
1910 - 1911

Tržiště
1910 - 1912
Kosmické jaro II
1911 - 1920

Amorfa - Fugue in Two Colours
1912
oil, canvas, 211 x 220 cm, The National Gallery in Prague
Sólo hnědé čáry
1912 - 1913

Katedrála
1912 - 1913
olej na plátně, 180 x 150 cm, ze sbírky Jana a Medy Mládkových

Lokalizace grafických motivů II
1912 - 1913
Vertical and Diagonal Planes
(1913 - 14) Oil on canvas, 21 3 x 15# (55.2 x 38.1 cm) The Museum of Modern Art, New York. The Riklis Collection of McCrory Corporation

Prapor 22. čs. pěšího pluku francouzských legií - líc
(1918)
Čtyři zemské znaky a nápis 22.pluk čs.vojska.
Hrot žerdě tvořilo propletené čtyřkruží, symbolizující jednotu Čech, Moravy, Slezska a Slovenska.
Prapor 22. čs. pěšího pluku francouzských legií - rub
(1918)
Nápis Co srdce pojí moře nerozdvojí.
Hrot žerdě tvořilo propletené čtyřkruží, symbolizující jednotu Čech, Moravy, Slezska a Slovenska.
lístky osvobozeneckých střelců
(-1918)
Modré žebroví
1920 - 1921

Kosmické jaro - Stvoření
kolem r. 1920 - 1921
olej na plátně, 73 x 60 cm ze sbírky Jana a Medy Mládkových

Ocel pije
datováno 1927
(olej, plátno 46,5 x 55 cm)

Ocel pije
1927 - 1929

Macchina comica
(1928)

Abstraktní kompozice
(1925-1930)

Abstraction
c. 1930
gouache on paper, 28 x 27.9 cm

Kruhovité a přímočaré
1937

Elevation 4, sc 2
1938

Miss KIN
logo for Koh-i-noor company

dark

Quatre Histoires de blanc et noir
Paris 1926
Čtyři příběhy černé a bílé - Quatre Histoires de blanc et noir   .   .   .
book cover


^

František Kupka was born on September 23, 1871, in Opočno in eastern Bohemia, Czechia. From 1889 to 1892, he studied at the Prague art academy. At this time, he painted historical and patriotic themes. In 1892, Kupka enrolled at the Akademie der Bildenden Künste, Vienna, where he concentrated on symbolic and allegorical subjects. He exhibited at the Kunstverein, Vienna, in 1894. His involvement with theosophy and Eastern philosophy dates from this period. By spring 1896, Kupka had settled in Paris; there he attended the Académie Julian briefly and then studied with Jean-Pierre Laurens at the Ecole des Beaux-Arts.

Kupka worked as an illustrator of books and posters and, during his early years in Paris, became known for his satirical drawings for newspapers and magazines. In 1906, he settled in Puteaux, a suburb of Paris, and that same year exhibited for the first time at the Salon d#Automne. Kupka was deeply impressed by the first Futurist manifesto, published in 1909 in Le Figaro. Kupka#s work became increasingly abstract around 1910#11, reflecting his theories of motion, color, and the relationship between music and painting. In 1911, he attended meetings of the Puteaux group. In 1912, he exhibited at the Salon des Indépendants in the Cubist room, although he did not wish to be identified with any movement.

Creation in the Plastic Arts, a book Kupka completed in 1913, was published in Prague in 1923. In 1921, his first solo show in Paris was held at Galerie Povolozky. In 1931, he was a founding member of Abstraction-Création together with Jean Arp, Albert Gleizes, Jean Hélion, Auguste Herbin, Theo van Doesburg, and Georges Vantongerloo. In 1936, his work was included in the exhibition Cubism and Abstract Art at the Museum of Modern Art, New York, and in an important show with Alphonse Mucha at the Jeu de Paume, Paris. A retrospective of his work took place at the Galerie S.V.U. Mánes in Prague in 1946. The same year, Kupka participated in the Salon des Réalités Nouvelles, Paris, where he continued to exhibit regularly until his death. During the early 1950s, he gained general recognition and had several solo shows in New York. Kupka died in Puteaux (France) on June 24, 1957.