n | e | u | |
||||||||||||||
f | š | p | |
||||||||||||||
r | t | k | a | |
|||||||||||||
a | k | |
|||||||||||||||
i | k | |
|
LA FERME1881 |
|
Panna Maria Lourdská1885 |
|
Anděl strážný1885 |
|
Počátek moudrosti188x |
|
J. Siška1885 |
|
portrét otce1888 |
|
Panorama Dobrušky1889 |
|
J. Siška1886 |
|
Druhý břeh (Břeh Marny) 1895-1896 Na tomto obrazu vidíme na "druhém břehu" platany a platany jsou symbolickým stromem mystiků. Ale to je jenom zevní symbol, zřejmě aby obraz upoutal člověka znalého symbolů. Další symboly jsou, zřejmě, namalovány přímo na plátno a sice jako první malba a potom teprve byl vytvořen vlastní obraz. Tyto symboly jsou vidět jen při určitém, šikmém osvětlení. |
|
Admiration 39.4 x 37.8 cm, 1899 |
|
Vzdor - Černý idol 1900-1903 |
|
Balada (Radosti života) (Eponina vyjížďka - Radosti) 1901-1902 |
|
Au commencement, la vie |
|
L'Argent, 1902 |
|
LIBERTÉ |
|
FRATERNITÉ |
|
Žena u zrcadla
kolorovaná kresba tužkou/papír 55 x 46 cm |
|
Ex libris Jindřich Waldes |
|
lithograph 1903 16.5 x 9.5 |
|
Žena před obrazem 1903, 45 x 38.5 cm |
|
studie k cyklu Náboženství (1902-1904) |
|
Creation de l'homme, lithograph 1904, 26 x 44 cm |
|
Bather 29.1 x 39.8 cm, 1906 |
|
MONGOLS, TURCS TARTARES ET CHINOIS, lithograph 1904-1907, x cm Le homme et la terre |
|
INDE, lithograph 1904-1907, x cm Le homme et la terre |
|
Erotická scéna (1905) |
|
EROTICKÁ SCÉNA (1905) |
|
Rytmus života - Vlna 1905 |
|
Olej z r. 1906 |
|
Vlastní podobizna 1905-1906 |
|
Voda alias Koupající se 1906-1907 |
|
Gamme jaune 1907 |
|
Etude pour Le Cantique des cantiques 1905-1909 MAHJ, Paris |
|
Girl with a Ball (c.1908) Pastel on paper, 24 1 x 18 3# (62.2 x 47.5 cm) |
|
Klávesy piana - Jezero 1909 |
|
Planes by Colors, Large Nude (Plans par couleurs, grand nu) 1909 - 1910 Oil on canvas, 150.1 x 180.8 cm. Solomon R. Guggenheim Museum, New York, Gift, Mrs. Andrew P. Fuller |
|
Composition Bleu 1909 - 1910 |
|
Žena trhající květiny 1910 - 1911 |
|
Plány podle barev (Žena v trojúhelnících) 1910 - 1911 |
|
Tržiště 1910 - 1912 |
|
Kosmické jaro II 1911 - 1920 |
|
Amorfa - Fugue in Two Colours 1912 oil, canvas, 211 x 220 cm, The National Gallery in Prague |
|
Sólo hnědé čáry 1912 - 1913 |
|
Katedrála 1912 - 1913 olej na plátně, 180 x 150 cm, ze sbírky Jana a Medy Mládkových |
|
Lokalizace grafických motivů II 1912 - 1913 |
|
Vertical and Diagonal Planes (1913 - 14) Oil on canvas, 21 3 x 15# (55.2 x 38.1 cm) The Museum of Modern Art, New York. The Riklis Collection of McCrory Corporation |
|
Prapor 22. čs. pěšího pluku
francouzských legií - líc (1918) Čtyři zemské znaky a nápis 22.pluk čs.vojska. Hrot žerdě tvořilo propletené čtyřkruží, symbolizující jednotu Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. |
|
Prapor 22. čs. pěšího pluku
francouzských legií - rub (1918) Nápis Co srdce pojí moře nerozdvojí. Hrot žerdě tvořilo propletené čtyřkruží, symbolizující jednotu Čech, Moravy, Slezska a Slovenska. |
|
lístky osvobozeneckých střelců (-1918) |
|
Modré žebroví 1920 - 1921 |
|
Kosmické jaro - Stvoření kolem r. 1920 - 1921 olej na plátně, 73 x 60 cm ze sbírky Jana a Medy Mládkových |
|
Ocel pije datováno 1927 (olej, plátno 46,5 x 55 cm) |
|
Ocel pije 1927 - 1929 |
|
Macchina comica (1928) |
|
Abstraktní kompozice (1925-1930) |
|
Abstraction c. 1930 gouache on paper, 28 x 27.9 cm |
|
Kruhovité a přímočaré 1937 |
|
Elevation 4, sc 2 1938 |
|
Miss KIN logo for Koh-i-noor company |
|
dark |
|
Quatre Histoires de blanc et noir Paris 1926 |
Čtyři příběhy černé a bílé - Quatre Histoires de blanc et noir . . . |
book cover |
František Kupka was born on September 23, 1871, in Opočno in eastern Bohemia, Czechia. From 1889 to 1892, he studied at the Prague art academy. At this time, he painted historical and patriotic themes. In 1892, Kupka enrolled at the Akademie der Bildenden Künste, Vienna, where he concentrated on symbolic and allegorical subjects. He exhibited at the Kunstverein, Vienna, in 1894. His involvement with theosophy and Eastern philosophy dates from this period. By spring 1896, Kupka had settled in Paris; there he attended the Académie Julian briefly and then studied with Jean-Pierre Laurens at the Ecole des Beaux-Arts.
Kupka worked as an illustrator of books and posters and, during his early years in Paris, became known for his satirical drawings for newspapers and magazines. In 1906, he settled in Puteaux, a suburb of Paris, and that same year exhibited for the first time at the Salon d#Automne. Kupka was deeply impressed by the first Futurist manifesto, published in 1909 in Le Figaro. Kupka#s work became increasingly abstract around 1910#11, reflecting his theories of motion, color, and the relationship between music and painting. In 1911, he attended meetings of the Puteaux group. In 1912, he exhibited at the Salon des Indépendants in the Cubist room, although he did not wish to be identified with any movement.
Creation in the Plastic Arts, a book Kupka completed in 1913, was published in Prague in 1923. In 1921, his first solo show in Paris was held at Galerie Povolozky. In 1931, he was a founding member of Abstraction-Création together with Jean Arp, Albert Gleizes, Jean Hélion, Auguste Herbin, Theo van Doesburg, and Georges Vantongerloo. In 1936, his work was included in the exhibition Cubism and Abstract Art at the Museum of Modern Art, New York, and in an important show with Alphonse Mucha at the Jeu de Paume, Paris. A retrospective of his work took place at the Galerie S.V.U. Mánes in Prague in 1946. The same year, Kupka participated in the Salon des Réalités Nouvelles, Paris, where he continued to exhibit regularly until his death. During the early 1950s, he gained general recognition and had several solo shows in New York. Kupka died in Puteaux (France) on June 24, 1957.